galeria
W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, młodzież z Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Sokółce przeprowadziła wywiad z dziennikarzem lokalnym – redaktor naczelną tygodnika INFO Sokółka Anetą Tumiel. Jest to jeden z trzech wywiadów z lokalnymi redaktorami.
Pani Aneto, dlaczego została Pani dziennikarką?
Zdecydowanie, to było jedno z moich młodzieńczych pragnień, może nawet marzeń. Wtedy jeszcze nie wiedziałam, że - jak mawiała Szymborska - marzyć trzeba dokładnie. (śmiech) A tak już bardziej serio - to duszę mam humanisty i zawsze ciągnęło mnie do SŁOWA, choć przyznaję, że bardziej: pisanego...
Ulubione tematy?
Zaangażowane. Najbardziej lubię pisać na tematy związane z dobroczynnością. Bliskie mi są akcje i ludzie wydobywający z innych - dobre strony. Uwielbiam, kiedy mogę pisać pozytywnie o lokalnej wrażliwości społecznej.
Najcięższa sprawa, którą się Pani zajmowała?
Tematy zaangażowane, o których wspomniałam - to także potrzebujący pomocy - wsparcia finansowego na leczenie itp. Było ich lokalnie już wiele, jeden z ostatnich dotyczył Jacka Minkiewicza. Celem lokalnych mediów i naszym - było zachęcenie jak największej ilości osób, aby dołączyły do bazy DKMS. Myślę, że ówczesna akcja informacyjna się powiodła i świadomość o dawstwie szpiku wśród lokalnej społeczności wzrosła.
Temat, który utkwił Pani najbardziej w pamięci?
Uwielbiam rozmawiać z ludźmi, czasami przygotowuję wywiady. Było już wiele rozmów, które zapisały się mocniej w mojej pamięci. Bardzo ciepło wspominam wywiad z Panią Leonardą Szubzdą – poetką, autorką m.in. wspaniałego tomiku „Dziewczyny”. To cudowne uczucie, kiedy ma się w rękach wartościową rzecz, autentyczną i kompletną - dzieło sztuki, i można porozmawiać o nim z autorką.
W jaki sposób pozyskuje się i weryfikuje materiały do artykułu?
Materiały, które wykorzystujemy w naszych artykułach pochodzą z różnych źródeł, część tworzą współpracownicy INFO, część otrzymujemy od osób, placówek organizujących jakieś przedsięwzięcia. Ideałem jest, jeśli jest czas i sposobność na sprawdzenie wiarygodności otrzymanych informacji, wtedy staramy się konfrontować ze sobą kilka źródeł.
Jak wygląda Pani typowy dzień pracy?
Moja praca, to typowe „hodowanie garbu”, najczęściej siedzę przy komputerze – szukam, czytam, piszę, mailuję, sprawdzam, dzwonię...
Co jest najtrudniejsze w pracy dziennikarza?
Zdecydowanie najtrudniejsza jest dla mnie presja czasu, kłopotliwe bywają także klęski urodzaju, czyli natłok wiadomości... trudno jest także, gdy w przestrzeni lokalnej trwa sezon mocno ogórkowy. (śmiech)
Czy zdarzają się sytuacje ekstremalne, nieprzyjemne – związane z pracą dziennikarza lokalnego?
Rzadko, ale zdarzają się sytuacje, gdy otrzymujemy sygnały dotyczące nieścisłości w naszych artykułach. Na szczęście - błądzić jest rzeczą ludzką, tym bardziej za to przepraszać, a z kolei spece od prawa prasowego stworzyli narzędzie w postaci sprostowania.
Po co pisać w gazecie? Kim są czytelnicy?
Naszym celem podczas tworzenia gazety było trafianie do osób w średnim wieku, u których korzystanie z Internetu nie jest tak powszechne jak u młodych ludzi. Główne tematy, które poruszamy to sprawy lokalne – informujemy czytelników o bieżących wydarzeniach.
Dziękujemy za rozmowę.
Również, dziękuję, bo rzadko mam sposobność odpowiadania na pytania, częściej je formułuję.
Sokólskie liceum oraz redakcja INFO Sokółka włączyły się w ogólnopolski projekt edukacyjny pt. „MedJA. Szkoła krytycznego myślenia”, będącego częścią programu edukacyjnego Mind Over Media.
Projekt jest inicjatywą Fundacji Evens we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jego ideą jest nawiązanie partnerstwa między szkołami i lokalnymi mediami w celu współtworzenia etycznych mediów i wzmacniania kompetencji krytycznego myślenia.
W październiku 2019 r. koordynatorzy projektu - nauczyciele Ewa Firs i Małgorzata Kułakowska oraz redaktorzy INFO Sokółka mieli okazję uczestniczenia w warsztatach wprowadzających do programu, które odbywały się w Warszawie, a dotyczyły m.in. roli lokalnych mediów i ich odpowiedzialności za budowanie społeczności. Z kolei nauczyciele wzięli udział w kursie e-learningowym z krytycznej analizy przekazów medialnych. Rola uczniów w projekcie polegała na współpracy z mediami oraz samodzielnej pracy redaktorskiej. W efekcie powstały artykuły w kategoriach: MEGA LOKALSI, NIEznane miejsca/ NIEsłychane historie, TU MÓWIĄ MŁODZI oraz wywiad z redaktorem. Przed uczestnikami projektu - w ramach podsumowania - warsztaty dziennikarskie i prezentacja projektów w Warszawie.
Tagi:aneta tumielLO w SokółceTU MÓWIĄ MŁODZIMedJA. Szkoła krytycznego myślenia”