Powiatowy Rzecznik Konsumentów podsumowuje rok 2016

Powiatowy Rzecznik Konsumentów podsumowuje rok 2016

Powiatowy Rzecznik Konsumentów podsumowuje rok 2016


    W roku 2016 do Powiatowego Rzecznika Konsumentów zgłosiły się 252 osoby. Podjęcia interwencji wymagały 144 sprawy. Spraw wygranych przez konsumentów było 98, jednak warto zaznaczyć, że niektóre jeszcze się nie zakończyły. Najczęstszymi problemami zgłaszanymi przez konsumentów były umowy z zakresu usług telekomunikacyjnych lub energetycznych. Dotyczyły one głównie wprowadzenia w błąd konsumentów przez przedstawicieli firm zawierającymi z nimi umowy w sprawie podmiotu, z którym umowa jest zawierana (zapewniano, że zostaje ona zawarta z tym samym przedsiębiorcą, a w rzeczywistości dochodziło do zmiany). Dużą część spraw stanowiły także różnego rodzaju reklamacje towarów, m.in. obuwia, sprzętu elektronicznego, wyposażenia wnętrz itd.
    Aby uniknąć przykrych sytuacji i strat, konsumenci przede wszystkim powinni wystrzegać się transakcji i podpisywania wszelkiego rodzaju umów, co do których mają jakiekolwiek wątpliwości. Dla własnego bezpieczeństwa warto najpierw szczegółowo zapoznać się z ich warunkami oraz sprawdzić rzetelność firmy, tu pomocą służą m.in.: Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną, pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.
    Pamiętajmy, że w przypadku zawarcia umów (zakupu towarów również) poza lokalem przedsiębiorcy mamy 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny.
Aby zagwarantować sobie możliwość dochodzenia swoich praw w sytuacji, gdy towar / usługa okażą się trefne, powinniśmy podczas transakcji pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Jednym z podstawowych dokumentów w przypadku towarów jest dowód zakupu (paragon, faktura, potwierdzenie przelewu, płatności kartą). Pierwszą decyzją w przypadku wystąpienia wady jest wybór podstawy złożenia reklamacji: między gwarancją – o ile została udzielona – a rękojmią. Następnie należy prawidło wybrać swoje żądanie (naprawa wady, wymiana towaru na nowy, obniżenie ceny, odstąpienie od umowy ze wzajemnym zwrotem świadczeń – o ile wada jest istotna). Odnosząc się zaś do wszelkiego rodzaju umów dotyczących świadczenia usług, należy szczegółowo zapoznać się z ich warunkami, które są podstawą do dochodzenia ewentualnych roszczeń. Nie jest to jednak warunek konieczny, ponieważ często zdarza się, że umowy zawierają tzw. niedozwolone postanowienia umowne, które można kwestionować. W przypadku, gdy konsument nie zgadza się z decyzją sprzedawcy, może zwrócić się do Miejskiego/Powiatowego Rzecznika Konsumentów z prośbą o pomoc w rozwiązaniu sprawy. W takim przypadku dokumenty, jakie należy przedstawić, to: pismo skierowane do Rzecznika z opisem stanu faktycznego sprawy, wskazanie nazwy i adresu przedsiębiorcy, załączenie dowodu zakupu lub kopii umowy oraz innych ważnych dokumentów dotyczących konkretnej sprawy.
    Z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów można skontaktować się osobiście w Starostwie Powiatowym w Sokółce przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8, pokój nr 75 i 76  (II piętro) w godzinach pracy Urzędu, tj. pon. 8:00-16:00, wt. - pt. 7:30-15:30, tel. 85 711 08 53 lub 85 711 08 67 oraz pisemnie (również mailowo) rzecznik@sokolka-powiat.pl


Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce

Zdjęcia


Tagi:Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.