galeria
Powiat Sokólski realizuje „Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej” polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF
Projekt realizowany jest na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki, jest przedsięwzięciem badawczym, w którym testowany jest model wsparcia udzielanego na poziomie lokalnym dzieciom, uczniom i ich rodzinom we współpracy różnych sektorów: edukacji, zdrowia, pomocy rodzinie i zabezpieczenia społecznego.
Jednym z działań realizowanych w ramach I etapu Projektu było przeprowadzenie badań skriningowych dzieci w Powiecie Sokólskim. Przebadano łącznie 420 dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa, tj. od 6 miesiąca do 6 roku życia w następujących przedziałach wiekowych: 6-8 miesięcy, 12-14 miesięcy, 18-20 miesięcy, 24-26 miesięcy, 30-32 miesiące, 3 lata, 4 lata, 5 lat, 6 lat.
Badania realizowane były w Zakładach Opieki Zdrowotnej, Niepublicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej (dzieci do 3 r.ż.), przedszkolach (dzieci w wieku 3,4 lata) oraz szkołach (dzieci w wieku 5,6 lat; klasa „0”). Realizatorami badań byli lekarze, specjaliści (psycholog), a także nauczyciele.
Zadaniami do realizacji z zastosowaniem Skriningu Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) były:
wczesne rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, trudności lub dysfunkcji rozwojowych,
określenie indywidualnego profilu rozwojowego dziecka,
wyszczególnienie indywidualnych mocnych obszarów rozwoju dziecka i jego potrzeb,
ustalenie, w jaki sposób potrzeby dziecka oraz jego zachowania wpływają na kolejne etapy nabywania kompetencji kluczowych,
zaplanowanie procesu wspomagania rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym i
pozarodzinnym, którego wynikiem jest społeczne włączenie dziecka oraz
przeciwdziałanie jego wykluczeniu.
Podstawową metodą oceny była obserwacja dziecka podczas naturalnych, spontanicznych aktywności, rutynowych czynności w trakcie dnia, spontanicznej aktywności dziecka, samodzielnej zabawy (autonomii) oraz zabawy relacyjnej (współpracy).
Kolejny etap badań polegał na ustaleniu Profilu Funkcjonalnego ICF oraz określeniu poziomu wsparcia WWR w zależności od kwalifikatora. W trakcie tego etapu wyłoniono 10 dzieci, opracowano ścieżki wsparcia dla dzieci i rodzin uwzględniając jakość wsparcia udzielanego dziecku i rodzinie zgodnie z założeniem standardów. Obecnie trwa realizacja działań wspierających (zajęcia terapeutyczne, diagnozy specjalistyczne).
Zadania Koordynatora Badań WWR (KB WWR) w Powiecie Sokólskim wykonuje Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - Iwona Iwańczuk.
Opracowała – Iwona Iwańczuk – Koordynator ds. badań dzieci