galeria
Droga ekspresowa S19 o długości około 570 km docelowo pobiegnie przez niemal całą Polskę wschodnią, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku. Z perspektywy Unii Europejskiej ma to być szlak transportowy, który połączy 7 państw - Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.
Obecny przebieg S19 przez Kuźnicę - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz (Białystok Zachód) został ustalony w 2009 roku przez ówczesny rząd PO-PSL, z punktu widzenia mieszkańców Sokółki podróż do Białegostoku wydłużyłaby się o 34 km.
Do tej pory rozpatrywane były następujące warianty budowy drogi ekspresowej S19.
1. Wariant drogi S19 liczący 58km, biegnący na północ i przecinający fragment Puszczy Knyszyńskiej pod Reszkowcami, po czym skręcający w kierunku Suchowoli.
2. Następny wariant zakładał przebieg trasy Sokółka – Korycin.
3. W obecnym wariancie - przebieg trasy krajowej - granica Państwa – Kuźnica – Sokółka - Białystok.
Każdy z trzech wariantów przewiduje budowę obwodnicy Sokółki.
Tematowi przebiegu trasy S19 została poświęcona audycja w Polskim Radiu Białystok, którego gościem był Starosta Sokólski Piotr Rećko. (fot.)
Przypomnijmy, że od początku kadencji Starosta aktywnie zabiega o przywrócenie poprzedniego wariantu drogi S19, tj. w obecnym przebiegu Kuźnica - Sokółka - Czarna Białostocka - Białystok, ponieważ jest on optymalny z uwagi na to, że przyczyni się on do szybszego i zrównoważonego rozwoju wszystkich gmin z terenu powiatu sokólskiego i jednocześnie zwiększy dostępność komunikacyjną przejścia granicznego w Kuźnicy. Wariant drogi S19 przez Sokółkę jest rozwiązaniem optymalnym ekonomicznie, gdyż nie wymaga większych nakładów finansowych ze względu na krótszą trasę i mniejszy zakres niezbędnych adaptacji w stosunku do wariantu - przez Korycin. Trasa w wariancie przez Korycin będzie wynosiła 72,5 km, a więc będzie dłuższa o 33 km w porównaniu do starej trasy przez Czarną Białostocką.
Trzeba mieć również na uwadze rolników z tamtego obszaru, którzy mają bardzo dobrze funkcjonujące gospodarstwa rolne, jak również fakt, że są już gotowe plany i dokumentacja projektowa starego przebiegu trasy. Z perspektywy województwa podlaskiego ta droga jest kluczowa w kontekście rozwoju regionu i poprawy bezpieczeństwa.
Senator Jan Dobrzyński, zapytany o zdanie w temacie przebiegu drogi S-19 jednoznacznie przyznał, że jest za wariantem Starosty Sokólskiego Piotra Rećko. Zapowiedzi polityków w ostatnich dniach wskazują, że rząd przychyli się do wariantu poprowadzenia S19 w istniejącym korytarzu.
Optymistycznym terminem rozpoczęcia inwestycji jest rok 2020, natomiast prace budowlane miałyby się rozpocząć w 2022 roku i trwać do 2024 roku.
Grażyna Czerska
Tagi:Droga ekspresowa S19Starosta Sokólski Piotr RećkoPolskie Radio BiałystokKuźnica - Sokółka - Czarna Białostocka - Białystok