galeria
To człowiek jest człowiekowi najbardziej potrzebny
Powiat Sokólski realizuje projekt pn.: „Lepszy start w dorosłe życie uczniów niepełnosprawnych”, w ramach środków przyznanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej z konkursu Polska Pomoc Rozwojowa 2016. Realizacja projektu na rok 2016 dotyczy przeprowadzenia szkoleń dla nauczycieli ze Specjalnej Szkoły z Internatem Nr 2 dla Dzieci z Wadami Wzroku w Mołodecznie, organizację pobytu integracyjnego uczniów Szkoły Specjalnej z Mołodeczna i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce oraz organizację konferencji podsumowującej Projekt. Pierwszym etapem było szkolenie teoretyczne i praktyczne z zakresu doświadczania świata, którego uczestnikami było 5 nauczycieli ze Szkoły w Mołodecznie. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość zapoznania się z autorskim, twórczym podejściem do organizowania zajęć w Sali Doświadczania Świata, m.in. przez tworzenie własnych pomocy wykorzystywanych podczas zajęć prowadzonych z specjalnie dostosowanej Sali, podnoszą ich jakość oraz maksymalnie aktywizują uczniów, również tych z wieloraką niepełnosprawnością. Po odbytym szkoleniu postanowiliśmy dowiedzieć się „u źródła” jakie są spostrzeżenia po pierwszym szkoleniu i czy bariera językowa sprawiają jakąkolwiek trudność w prowadzeniu zajęć. O odpowiedź na te pytanie odpowiedziała poprosiliśmy Panią Beatę Tur – pedagoga ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce, odpowiedzialnego za nauczycieli uczestniczących w szkoleniu „W pięcioosobowej grupie nauczycieli z Mołodeczna uczestniczących w szkoleniu we wrześniu, 2 osoby miały „polskie korzenie” i częściowo znały język polski. Porozumiewanie się w czasie rozmów z tymi osobami nie było utrudnione. Tłumacz był niezbędny w przekazywaniu informacji zawierających specjalistyczne słownictwo dotyczące szkolenia i w porozumiewaniu się z pozostałymi nauczycielami. Prowadzenie zajęć w takiej grupie nie było szczególnie trudne.”
Tego typu spotkania są świetna okazją do wymiany doświadczeniami między placówkami, których idea pracy w wychowankami jest bardzo podoba. A jak to wyglądało w tym przypadku? Pani Beata Tur - Wymieniliśmy się doświadczeniami z nauczycielami z Białorusi dotyczącymi organizacji i sposobu pracy w obu placówkach. Nauczyciele z Mołodeczna poinformowali nas m.in., że placówka ich posiada niewielką Salę Doświadczania Świata ze skromnym wyposażeniem. Korzystają z niej tylko dzieci najmłodsze. Zajęcia z nimi w tej sali prowadzi psycholog. W placówce w Mołodecznie zatrudnionych jest kilka pielęgniarek i 2 lekarzy, w tym 1 okulista. Nauczyciele z Mołodeczna wysoko oceniali poziom organizacji naszej placówki, jej wyposażenie i stosowane metody pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Drugim etapem realizacji projektu był pobyt integracyjny podopiecznych Specjalnej Szkoły w Mołodecznie oraz wychowanków Ośrodka Specjalnego w Sokółce. W ramach integracji obu placówek zorganizowano wspólne zajęcia terapeutyczno-dydaktyczne, imprezę integracyjną oraz wycieczki edukacyjne do Augustowa i Białegostoku. Młodzież zapoznała się z historią miasta, odwiedziła Muzeum Ziemi Sokólskiej i Starą Szkołę, a także skorzystała z nauki jazdy konnej w Stadninie Koni w Kraśnianach. Te formy integracji bardzo podobały się zarówno uczniom jak i kadrze nauczycielskiej. Trzeba zaznaczyć, że uczestnikami pobytu integracyjnego były osoby niepełnosprawne, często pozbawione pieczy rodzicielskiej, dorastające w trudnych warunkach życiowych.
Młodzież obu placówek bardzo się zżyła podczas wspólnie spędzanych zajęć, czego dowodem mogą być powstrzymywane z wielkim trudem łzy podczas pożegnania grupy z Mołodeczna. Dyrektor SOSW Pani Marta Tolko-Kuziuta podziękowała uczniom z Białorusi za pobyt w Polsce –„Było nam bardzo miło Was gościć i poznać, być razem z wami, poznać Waszą kulturę, bo my też się tego uczyliśmy.”
Natalia Glinskaya, Dyrektor szkoły w Mołodecznie, na przed wyjazdem na Białoruś, podziękowała wszystkich osobom zaangażowanych w ich pobyt w Sokółce za bardzo ciepłe przyjęcie– Dziękuję serdecznie całej kadrze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego za wspaniałe warunki, z których mogliśmy skorzystać. Na początku naszego przyjazdu musieliśmy się do wszystkiego przyzwyczajać, ale podczas pożegnalnej dyskoteki niektóre dzieci płakały, że muszą już wyjechać. (…) Wyjazd ten był bardzo bogaty w doświadczenia. Między uczniami obu placówek zawiązały się wielkie przyjaźnie, Ja sama bardzo polubiłam Andżelikę (uczennicę SOSW red.). Mam nadzieję, że będą one trwały nadal. Jestem bardzo dumna z nauczycieli - Polaków, którzy okazali nam bardzo dużo serca, za to wszystkim serdecznie dziękuję.”
Pobyt delegacji uczniów z Białorusi nie kończy wspólnych działań z sokólskim Ośrodkiem. Jeszcze w tym roku odbędą się szkolenia dla kadry nauczycielskiej z Mołodeczna, które będą dotyczyły integracji sensorycznej (październik) oraz terapii Biofeedback (listopad). O przybliżenie tych pojęć poprosiliśmy Panią Beatę Tur – (…) Terapia SI, to pomoc w przezwyciężaniu kłopotów dotyczących interakcji dziecka z otoczeniem, a także rozpoznawaniu sygnałów wysyłanych przez własny organizm. Zadaniem terapeuty SI jest, przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców – koniecznych przy podwrażliwościach systemów sensorycznych. Terapia Biofeedback, jest to metoda neuroterapii, która za pomocą oddziaływań psychologicznych pozwala w sposób świadomy kontrolować i wpływać na stan psychofizjologiczny organizmu. Człowiek staje się bardziej świadomy stanu swojego ciała i umysłu. Potrafi świadomie wpływać na funkcje, które normalnie nie podlegają kontroli.(…) Dzięki tej metodzie możemy wpływać na pracę własnego mózgu. (…). Jest to efektywna metoda leczenia tych zaburzeń, które wynikają z dysfunkcji pracy mózgu.”
Tekst: E. Ołdziejewska