Wakacyjne staże uczniów w ramach projektu

Wakacyjne staże uczniów w ramach projektu

Wakacyjne staże uczniów w ramach projektu pn. „Uczniowie i nauczyciele Powiatu Sokólskiego podstawą konkurencyjnego rozwoju podlaskiej gospodarki”

Projekt „Uczniowie i nauczyciele Powiatu Sokólskiego podstawą konkurencyjnego rozwoju podlaskiej gospodarki” wdrożony w 2016 roku i realizowany przez Powiat Sokólski w ramach “Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020” powoli zbliża się ku końcowi. Jego celem nadrzędnym jest organizacja staży i praktyk dla 256 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych w latach szkolnych 2016/2017 i 2017/2018, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski oraz dla 5 nauczycieli albo instruktorów praktycznej nauki zawodu z tych szkół. Praktyczna nauka zawodu ma na celu podniesienie umiejętności, kwalifikacji i kompetencji uczniów i nauczycieli szkół Powiatu Sokólskiego, z uwzględnieniem preferencji lokalnego rynku pracy w latach szkolnych 2016/18.
    Kwota ogólna projektu – 999 198,46 zł, dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 wynosi 949 238,46 zł.
    Dotychczas w ramach projektu ze staży i praktyk u pracodawców, zgodnie z kierunkiem swojego kształcenia skorzystało 188 uczniów. Byli to uczniowie z Zespołu Szkół w Suchowoli, kształcący się w zawodach technik handlowiec i technik rolnik, z Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce – technik informatyk, technik usług fryzjerskich, technik mechanik, z Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce – technik hotelarz, technik rolnik, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik ekonomista. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie mieli możliwość zdobycia nowych umiejętności i kompetencji, a także zarobienia swoich pierwszych pieniędzy.
Podczas tych wakacji staż odbędzie bądź już odbywa kolejne 68 osób.
    20 czerwca Starosta Sokólski Piotr Rećko wraz z Członkiem Zarządu Alicją Rysiejko podpisali 16 umów  (fot.) z uczniami Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce (w zawodach: technik handlowiec, technik rolnik), 22 umowy z uczniami Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce (w zawodach: technik usług fryzjerskich, technik informatyk, technik mechanik) oraz 14 umów z uczniami Zespołu Szkół w Suchowoli (w zawodach: technik ekonomista, technik rolnik). Uczniowie będą odbywać praktyki lub staże u pracodawców w wymiarze 150 lub 300 godzin, za które otrzymają w ramach projektu wynagrodzenie.

Stażystów przyjęli dotąd m.in.: Urzędy Gminy w Kuźnicy, Nowym Dworze i Sidrze; salony fryzjerskie, w tym Loka-Loka, Berber, Afrodyta, Elva, Ula, Kosmyk; IdeaLAN, Cukiernia ,,Lukrecja”, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sokółce, Bank Spółdzielczy w Sokółce, Biuro Serwis, PPHU Krespol sp. z o.o., Zespół Szkół Integracyjnych w Sokółce, biura rachunkowe, w tym sokólski Probus, Księgarnia Akuku, Sokólski Ośrodek Kultury, OSiR, Karczma Pod Sokołem, Polski Dom Rodzinny Serce, Usługi Gastronomiczne Kuchcik, Bar Cichy Kącik, Pizzerie – Robertino i Peperoni, Verde, Kawiarnia Astra, Kwiaciarnia Magnolia w Suchowoli, Pol-Bud, Zajazd Sosna, liczne gospodarstwa rolne i agroturystyczne oraz warsztaty samochodowe.

    Głosy opiekunów staży są raczej zgodne, że to był bardzo konstruktywny czas dla młodych, o ile była w nich wola nabycia nowej wiedzy i umiejętności. Często praktykanci stanowili pomoc w codziennej rutynie zakładowych obowiązków, a nawet czasem staże zaowocowały szerszą współpracą poza stażem. Był to czas, w którym młodzi mogli zetknąć się praktyką i potwierdzić (bądź nie) słuszność wybranego przez siebie kierunku. Dotąd tajniki przyszłego zawodu poznawali jedynie w teorii, a staż umożliwiał spotkanie np. z realnym klientem, jego wymaganiami, fachowym oprogramowaniem itp.
    Sami stażyści, pytani o praktyki, na ogół wyrażali zadowolenie i entuzjazm. Mówili o konkretnych umiejętnościach, które zdobyli i o cennym, często pierwszym, ważnym doświadczeniu zawodowym. W większości z ochotą podjęliby powtórnie wyzwanie, jeśli byłaby taka możliwość, bo żadna, nawet najlepiej podana teoria nie zastąpi praktyki, jako dodatkowy atut postrzegali możliwość zarobienia pieniędzy, często pierwszych, na własne potrzeby, choćby wakacyjne.

    To już ostatnie spotkanie na łamach INFO ze stażystami i opiekunami – uczestnikami projektu. Na zakończenie udaliśmy się do salonu fryzjerskiego „Ula”, żeby zapytać o wrażenia obu stron.

Urszula Rabiczko, salon fryzjerski „Ula” (fot.)


To już kolejna stażystka w Pani salonie, czyli zaangażowanie się w projekt było trafioną decyzją?
    Tak, to już trzecia dziewczyna, w kolejce czeka jeszcze jedna. Tym razem staż trwa 2 miesiące. Dziewczyny są bardzo pomocne. Do tej pory miałam z nimi same pozytywne doświadczenia. One szlifują u mnie swoje umiejętności, zdobywają obycie w kontaktach z klientem. Uczą się wielu rzeczy: modelowania, upinania, układania, koloryzacji, mogą próbować również strzyżenia, właściwie wszystkiego od podstaw. Ja mam w nich pomoc nie do przecenienia.


Co daje uczniom taka przymiarka do zawodu?
    Jest im później łatwiej, mają więcej odwagi. Wiem to na swoim przykładzie – pierwsze kroki są stresujące. Z częścią byłych stażystek mam kontakt do tej pory, spotykamy się, rozmawiamy, wymieniamy doświadczenia.

Beata Borys – stażystka


Dlaczego zdecydowałaś się na staż?
    W szkole miałam tylko warsztaty. Nie miałam kontaktu z klientami, brakuje mi doświadczenia w tej kwestii. Chciałam zobaczyć, jak to jest.


A jak się czujesz przed pierwszym dniem, bo dopiero zaczynasz…
    Trochę zestresowana, ale ogólnie bardzo dobrze, jest miło. Chcę całe te dwa miesiące poświęcić na naukę i zdobycie biegłości w praktyce.


Nie szkoda Ci wakacji?
    Nie, chcę się nauczyć czegoś więcej. Chciałabym w przyszłości otworzyć w Sokółce własny salon.


Czy warunki stażu, czyli m.in. możliwość zarobienia swoich pieniędzy, miały wpływ na Twoją decyzję udziału w projekcie?
    Jest to jakaś motywacja. Mamy też do dyspozycji asortyment fryzjerski potrzebny do pracy, np. farby do koloryzacji włosów itp. Jest to dodatkowy plus, ponieważ takie preparaty są drogie i nie każdego ucznia na nie stać.

opr. P.A. Zalewska, A. Tumiel


    Powiat Sokólski realizuje projekt „Uczniowie i nauczyciele Powiatu Sokólskiego podstawą konkurencyjnego rozwoju podlaskiej gospodarki”. Jego celem jest organizacja staży i praktyk w latach szkolnych 2016/17 i 2017/18 dla 249 uczniów i 5 nauczycieli / instruktorów praktycznej nauki zawodu ze szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski. Wartość projektu wynosi 999 198,46 zł, z czego 949 238,46 zł pochodzi z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.    
    W ramach projektu podczas tegorocznych wakacji uczniowie odbyli staże u pracodawców, zgodnie z kierunkiem swojego kształcenia, za które otrzymali wynagrodzenie. W projekcie udział brali uczniowie z Zespołu Szkół w Suchowoli,  kształcący się w zawodach technik handlowiec i tech. rolnik, z Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce – tech. informatyk, tech. usług fryzjerskich, tech. mechanik, z Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce – tech. hotelarz, tech. rolnik, tech. żywienia i usług gastronomicznych, tech. ekonomista. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie mieli możliwość nabycia nowych umiejętności i kompetencji, a także zarobienia swoich pierwszych pieniędzy.

Zdjęcia


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.